Időpont
21:30-22:15
Tudományterület:
Természettudományok
Szervező:
Nyugat-magyarországi Egyetem
Cím:
9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4. (C épület nagyelőadóterem) - Térkép
Adorján János 1882. január 2-án látta meg a napvilágot a vasvármegyei
Sorkitótfalu községben. Gépészmérnöki oklevelét Stuttgartban szerezte. 1906-1909 között
Párizsban az autóiparban tevékenykedett, itt kezdett foglalkozni az aviatikával.
Hazatérve - az országban elsőnek - megtervezte repülőgépét és annak kéthengeres
motorját, melyet a Műegyetem műhelyében, a Kölber kocsigyárban és a Dedics testvérek
motorüzemében szerelték össze és gyártották le. A “Libelle” nevű repülőgép
Andrássy Géza gróf anyagi támogatásával készült, melynek erőforrását Dedics
Ferenc motortervezővel együtt tervezte és készítette el. A monoplán motorja
2 hengeres, 18,4 kW-os (25LE), léghűtéses V-motor, 120 mm furattal és 200 mm
lökettel, szabályozható szívószelepekkel és egy úszó nélküli gázosítóval
(porlasztóval) működött. A motor 2100 mm átmérőjű légcsavart hajtott meg,
melynek fordulatszáma 200 és 1600 ford/perc között változott. A gép
fesztávolsága 8700 mm, hossza 7000 mm, súlya 2000 N volt. Az első levegőbe
emelkedést 1910. január 10-én (más forrás 1909. december 4-ét említ) tette
meg. Második “Strucc” névre keresztelt gépével 1910 júniusában a Budapesten
megrendezett 2. Nemzetközi repülőversenyen harmadik díjat nyert. 1912-től
a Mercedes gyár budapesti utóképviselet vezetője, 1945-től az Ikarusz gyár
mérnöke. Adorján János 1964. július 2-án hunyt el Budapesten.
Főszereplő(k):
Dr. Nemes József